Survivalist Forum banner

Huskjøp

4.5K views 27 replies 8 participants last post by  Froyatro  
#1 ·
Har nå bestemt meg. Jeg vil ha hus, jeg trenger hus. Leilighet i blokk er døden!

I går var siste dråpen i avgjørelsen vår da vi mistet vannet vårt i 6 timer, uten noe spesiell form for backup.

Jeg har skikket på hus siste 2 årene bare for å innføre meg selv litt i markedet og hvordan ståa er. Prisene er jo helt ville så blir et stykke utenfor byn, men det var jo det jeg ville ha også! ;)

Når jeg ser på hus nå så prøver jeg å bruke litt hjelpemiddler og studere eiendommens beliggendehet med tanke på vannkilde, skog, båtplasser, hvor mange naboer osv.

Jeg ønsker meg også en kjeller for lagring av mat.

Har dere huseiere noen tips om hva jeg må skikke etter og hva som kan være bra å ha på eiendommen? Farer jeg må være obs på?

#2 ·
Hei Gullars, jeg solgte leiligheten min for noen år siden og kjøpte et oppussingsobjekt billig
ALT måtte gjøres, akkurat ferdig med det. Det avgjørende for meg var;
1. Pris selvfølgelig, dette regulerer seg selv da du vil ut fra allfarvei :)
2. størrelsen på tomt ,jeg ville for eksempel kunne dyrke grønnsaker og frukt til eget bruk.
3. Nærhet til vann/elv/sjø m.a.o. fiskemuligheter!
4. jaktmuligheter
5. Lagringsplass på eiendommen
6. og ikke minst, en BRØNN. Gjerne offentlig vann også.

I dag har jeg 10 frukttrær, 20 bærbusker (ca), og dyrker alle urter og grønnsaker vi bruker.
Mulighet til å jakte hos naboen, og fiske (som i punkt 3.) min.5 minutter fra huset.

Husk å gå inn på kommunens sider og se på gjeldende reguleringsplaner, og forhør deg gjerne med folk du kjenner i områder.
Det som er i dag trenger ikke være i morgen.

Lykke til ;)

#4 ·
Nå vet jeg ikke hvor langt ut i distriktene du har tenkt deg, men det kan være en idé å sjekke mobildekning og internett-tilgang.
Om du er på visning så sjekk etter fukt-skader, spesielt på bad og kjeller. Når du er i kjelleren så sjekk også etter tegn på skadedyr. Det samme på et evt loft.

På mange småbruk/store eiendommer blir arealet på tomten oppgitt omtrentlig. Prøv å få nøyaktige grenser på tomten fra den aktuelle kommunen.

Sjekk også om eiendommen ligger utsatt for ras, da dette fenomenet er forventet å bli mer fremtredende i årene som kommer. Mange norske hus er bygget i uforsvarlige områder.

#6 ·
Arna har enda ganske greie priser, det har også vært et par hus på totland.
Og tar jeg ikke feil er det et lite hus på Krokeideveien til salgs,
Så ligger du innenfor 20 minutter fra sentrum med egen bil :)
Det ligger ihvertfall 8 boliger fra 1750.000-2,5mill ute nå, se på noe med mulighet til utleie
og kan du dokumentere leieinntekt på huset står du sterkere lånemessig.

#9 ·
Spol ett hakk tilbake.. bør du kjøpe hus i det hele tatt?

Nå vet ikke jeg hvor mye lån du har igjen på leiligheten og hvor mye du får for den, men jeg ville mye heller sittet i en relativt greit nedbetalt leilighet fremfor å selge den for kanskje å ta opp enda større lån for å kjøpe hus. Du kan risikere at økonomien kollapser rett etter huskjøpet, og da er det bedre å sitte i egen leilighet (i det minste godt nedbetalt slik at renter og avdrag -kanskje- kan betales) enn å bli fratatt det nye huset mens økonomien suges inn i en negativ spiral hvor ting bare blir verre og verre..

Er du riktig så frisk spekulerer du i når kollapsen kommer og prøver å selge leiligheten rett før, bo i lavvo mnd's tid, for så å kjøpe et hus på billigsalg... tar du utfordringen? :D

#10 ·
Leiligheten er nesten nedbetalt. Problemet er at min kommende livsstil ikke passer inn i leilighet. Jeg bor i blokk! Det er død født!

Her om dagen mistet vi vannet vårt i 6-7 timer, jeg hadde et par flasker vann. Men thats it!

Jeg må ha hus. Bo i lavo. Tjaaa, skulle alltid klart det en måned. Jeg får heller prøve å se om jeg finner et "rimelig" hus.

Ting du ikke kan gjøre i en blokkleilighet:

Ikke lage lyd.

Ikke holde husdyr, med unntak av akvarie og en liten hund. Så glem høns.

Du kan ikke gjøre endringer på fasaden utenpå! Du kan ikke modifisere. Om de oppdager at du har en prosjekt eller noe stikker ut på altanen din så rævkjører de deg asap!

Veldig brenset plass for utstyr og mat.

Kan du lagre veldig bregrenset med propan. Bensin og diesel kan du glemme!

JEG MÅ HA HUS!!!

#11 ·
Ser problemene dine, absolutt.. vet ikke hva jeg skulle gjort i leilighet selv....
Bor relativt landlig til i et hus som skal rives når jeg flytter, så jeg kan gjøre akkurat som jeg vil, stort sett... =o)

Får du noe hus i rimelig avstand til jobben hvor du slipper å legge for mye imellom?
Evt. kan du kanskje kjøpe et digert hus og få noen andre med nykjøpt leilighet til å kausjonere.. så når ting går til helvete flytter de inn hos deg når de mister leiligheten, noe de ville gjort uansett... uhm.. det hørtes litt for "enkelt" ut.. ? Bare tenker høyt her.. ;)

#12 ·
Hvorfor rive hus når du flytter? Bare av ren nysgjerrighet! :upsidedown:

Så lenge man kan betjene lånet så blir alt annet smått! Så får man lære seg å leve anderledes! Med mindre å rutte med, mindre luksus.

Blir nok tøft, men jeg liker det litt primitivt og min kone er vokst opp i fattige kår!

Om noen må flytte inn til meg så skal de nok settes i arbeid! Det jeg ønsker generelt å ikke være lengre enn 30 min gå avstand til sjøen. Og det må være noe alternativ bekk/elv/tjern for drikkevann i nærheten. Jo nærmere skogen jo bedre.

Blir ikke enkelt dette her, men jeg er positivt!

#13 ·
Huset jeg leier har ikke mange årene igjen før kondemnering når jeg flytter her ifra.. ikke noe prosjekt å begynne å pusse opp på heller....

Betjene lånet, alt annet smått.. hva tenker du på? Mindre å rutte med kommer vil alle til å få, og med alle navklienter og avisbud som har kjøpt nøkkelklare leiligheter de siste årene kommer det til å bli en sinnsyk dumping av leiligheter om renta stiger..
De som har kjøpt hus og dyrere leiligheter har sannsynligvis litt mer å gå på, så får de heller kutte ut alle luksusgodene for å beholde hus & heim.. (edit: det var kanskje dette du tenkte på med alt annet smått?)

Tror vi kommer til å se mange familier som må flytte sammen de neste årene.. nesten som i gamledager.. =o)

Så en del småbruk utover mot Radøy og så i lende på finn i høst.. men finner lite nå.. blir kanskje for langt uansett..?

#14 ·
Ja var det jeg tenkte på Norvegen. Prøve å ordlegge meg litt bedre. Har allerede begynt å forenkle livet. Og vips så fikk man mer tid og penger til rådighet.

Sitte seg ned og gjøre få oversikt over utgifter. Alt fra den sjokoladen og kaffen på 7eleven til større matinnkjøp! Spise sunnere og lage menyer. Blir fort penger!

Skifte forsikring, skifte strømleverandør. En del ting som kan gi litt mer i lommeboken.

Mest av alt. Bruke mindre tid forran pc og TV. Spesielt TV. Jeg ser mer youtube enn TV.

Var vel mye av det samme som vi så på 80 tallet her i Norge da alt gikk skaugum.

Venn av meg i Spania sier at i løpet av siste årene har renten på huslånet hans gått fra 4% til 18%. Det er ganske heftig!

Om folk må flytte sammen vil jeg helst være "husbonden" og ha siste ord. I hvert fall om man føler man er av "ledertypen" og har en del meninger. :D:

Har skikket en del på Radøy, Lindås, Meland. Fine områder!

Har skikket faktisk på Sotra, men det blir for "forblåst". Lite vegetasjon. Lite skog. Blir for risky!

#15 ·
Får angst bare av tanken på å ringe rundt å skifte strømleverandør, forsikring & Co... :p

Faktisk talt så har jeg aldri brukt mindre penger enn nå.. hvertfall "på meg selv", men pengene flyr likevel.. :-O
Virker som om alle utgifter har blitt en nødvendighet jeg klarer å forsvare overfor meg selv på et eller annet vis...

Skal noen flytte hit og ta del i noe av deg jeg driver med sier det seg selv at jeg er sjefen...! ;)

#16 ·
Noe av det billigste jeg fant nå i farta så sent, som du sikkert har kikket på? Synes FINN's kart er ubetalelige når det kommer til å spore opp hus i et område man helst vil ha det i.
Ikke optimalt mtp antall folk, selv om man trenger en del folk for å klare seg i en total kollaps. 15 - 20 for min del, men ikke to hundre! Ellers nært mye bra og mye tomt så det ut som: Straumane

#17 ·
Jeg mener det er en god forberedelse å kjøpe seg sitt eget hus. Du investerer pengene i noe som sjelden minker i verdi.
Et viktig senario å forberede for er økonomiske problemer, vi sitter ganske trygt her på berget, men vi kommer til å bli berørt av verdens økonomiske problemer vi også.
Og da er det greit å eie verdier, spesielt stedet du bor. Men man bør jobbe for å få betalt ned lånet, slik at ikke banken eier hele huset.
Dersom du eier et hus, så kan du gjøre mer med hus og hage for å forberede deg.

#18 ·
Det er også verdt å merke seg at økonomiske eksperter fra omtrent alle land utenom norge mener vi sitter på en boligboble. De som husker tilbake til den forrige som sprakk husker kanskje hva renten kom opp i da? Det er svært få i norge i dag som hadde tålt tilsvarende rente, da de fleste hus og hjem er belånt godt over pipa!

Mitt råd til deg Gullars er at hvis du finner deg et hus og bestemmer deg for å kjøpe så skaff deg en langsiktig fastrente-avtale! Med fastrente har du tryggheten i at du vet hva du skal betale, og at det forblir slik ut avtaletiden. Jeg ville også betalt så store avdrag som du har mulighet for, slik at lånetiden blir minimal. Da har du faktisk en buffer skulle noe uventet dukke opp mtp at du kan be banken om å forlenge lånetiden og dermed betale lavere månedlige avdrag.

#19 ·
Tar du opp lån til over pipa er man bare dum, man bør få til et 60% lån.
Fast rente har sine fordeler og bakdeler, du vet hva du har å forholde deg til, og pr i dag er den relativ lav.
Men igjen den er ganske høy i forhold til den flytende, og jo lengre den skal varr jo høyere blir den.

Enig at det er en stor fordel å betale ned så mye man klarer, samtidig husk å lev nå.

#24 ·
Men vi gjør jo ikke så veldig mye anderles enn de aller fleste sine besteforeldre og deres foreldre.

Noe gikk fryktelig feil mellom våre besteforeldre og våre foreldre og oss! :xeye:

Spør de eldre, de som er vokst opp på " landet ", hvordan ting ble gjort før! Selvsagt var jo ikke alt like heldig og ikke alt ble snakket om på den tiden. Mange tabuer om ting.

Men generelt tror jeg livet deres var meningsfylt enn det rotte racet de fleste lever i dag! Først når du begynner å trekke deg tilbake og få oversikt at du kan nyte den fritiden du har!