Survivalist Forum banner

Å produsere elektrisitet.

4.7K views 25 replies 5 participants last post by  Froyatro  
#1 ·
Hva slags muligheter har vi egentlig her i Norge til å produsere elektrisitet? Håndredskaper er effektive, men det går nå likevel fortere med en skikkelig motor! Og stearinlys har åpen flamme, noe jeg ikke alltid er så glad for. Som da leieboeren brant ned brakka vår. Og den gangen håret mitt tok fyr...
Vel, her er det jeg vet av, men jeg advarer, jeg vet ingenting om dette! Fint om IT folkene kan komme med noen råd!:)

Vannkraft:
Er det som driver Norge åpenbart, og det har jo kommet mange småkraftverk rundt om kring. Fordelen med det er jo at det er relativt lett og skaffe seg slike småkraftverk og kompetanse til å bygge/drive; men ulempen er at staten antagelig kommer med restriksjoner etterhvert, på grunn av uansvarlig drift og eksplosjonen av småkraftverk som har kommet opp.

Solkraft:
Solcellepaneler har det blitt en god del av, og dette er noe du til og med kan ta med deg på tur! Leste i Villmarksliv om et solcelle panel som kunne rulles sammen. Og det å ha et panel eller to på taket er ikke noe stort problem, men det er som kjent ikke sol hele tiden. Særlig i Norge.

Vindkraft:
Er ikke noe som skal bygges i Norge! Husker en type inne i Verdal som brukte årevis på å få sette opp en slik diger vindmolle på gården sin, et av argumentene kommunen brukte var at det var farlig for dyrene hans om det ble dannet istapper på bladene... Hvordan istappene skulle havne inne i fjoset var det få som forsto.
Men jeg så på ferja fra Trondheim over til Fosen reklame for en mindre vindmolle med stålskjelett som skulle være konsesjonsfri. Med mindre mener jeg at den vel var en seks, kanskje åtte meter hoy om jeg husker riktig.
Små hjemmelagde er nok det som er mest overkommelig, og her er det vel bare fantasien som setter grenser?

Bioenergi.
Her er det mange muligheter! Biogass for eksempel, fra ditt eget avfallsprodukt. Ellers så jeg på The Colony at de lagde et minigassverk av noe slag ved å brenne trevirke og lade bilbatterier, og er det noe vi har mye av her i dette landet er det trær!

Også er det mulig og lage elektrisitet med trimsykler... Veldig hardt arbeid for liten effekt, men det er mulig.

Også er det problemet med å lagre energi...

Noen som har noen forslag? Kompetent eller innkompetent, det er samme Faen, bare kom med innspill!

#2 ·
Eneste relative erfaingen er solcellepanel som vi har på familie hytten! Med en omformer koblet til batteri pakken så kan man lade batterier eller mobil telefonen! Forsøkte å lade latopen, det fungerte ikke.

Problemet er at dette er en "sommer hytte" på sørlandet, jeg vet ikke hvordan det hadde fungert her på vestlandet. For ikke å snakke om vinteren, spesielt tanke på Desember til Mars der sollys er mindre av! Noen som har erfaring rundt denne problematikken.

Jeg har forøvrig prøvd ut disse solcelle panelene for backpacking. De fungerer på et vis, men du må ha "optimal" med sol, helst 12 timer i strekk for å fulllade noe. Men SHTF så slår det ingenting. Garmin GPS`n min kan jeg kjøre i flere dager på 1 sett med batterier om jeg bruker den litt fornuftig.

En lærer jeg hadde i elektronikk flyttet på landet, der han hadde en elv som gikk forbi eiendomen. Han bygget sitt eget lite kraftverk, nok til å forsyne han og naboene med strøm. Det fungerte. Jeg vet ikke hvilken papir helvete han måtte igjennom for å få bygget det, men han bygget nå det i hvert fall og det fungerte bra.

Nå var han riktig nok en person som kunne det meste om elektro og eletronikk. Men det går om man vil!

Bio og Vindkraft har jeg ikke peiling på! Men jeg ser for meg om man bor på fjellet eller langs kysten så kan jo det kanskje fungere?

#4 ·
Ja, hvor mye kan man få ut av det på vinterstid!

Ting som ikke bruker så alt for mye guff er hodelykt (feks petzel og Silva), GPS min holder også lenge med litt fornuft.

Minuset med sollecelle panel er at det er ganske dyrt i innkjøp, men det varer i mange tiår!

Jeg satt litt og kikket på Finn (blocket.se for dere svensker), og så etter Honda generatorer.

Er det noen som har en slik? Ser på forumet at de får veldig skryt. Med en innkjøpspris på rundt 10 000 +/- så er jo det overkommelig!

#12 ·
Som Froyatro nevnte så lagde de tregass i The Colony, som de kjørte rett inn i et vanlig aggregat! Faren med å få blåst av seg ansikt og hender trenger man ikke bry seg om når man vil ha litt musikk og lys til gards. Hvis man undersøker nok og bruker verneutstyr når man holder på tror jeg det skulle gått helmaks det der, men ingenting for meg riktig enda. Enig i at Hondaer går som noen klokker, og hvis en trenger strøm til mye bør man satse på noe som er ment å gå mye.

Synes dog at et aggregat blir for dyrt, tidkrevende og bråkete [husk å grave det ned en meter likt militæret]. Vil heller ha det mest mulig strømløst og mer likt gamle dagers kraftutnyttelse. Et vannhjul hadde vært gull til store jobber som boring i tømmer, metall, kverne korn osv, bare en klarer å konstruere det først da, helst med gir. Finnes garantert tegninger og enkle løsninger men så er det det å komme i gang en plass og vite at man er kapabel.. Forestiller meg at en girsykkel hadde funket bra. Ellers ville jeg nok gått for solceller til småtteriet.

#13 ·
Vannhjulet har et par store problemer, som at du må ha nokså bra med vannforing i elven, og det er vanskelig å flytte dit du har prosjektet!
Metallboring? Da tror jeg du har mer utbytte av en skikkelig esse. Vis du skal bore i treverk, så er det mulig om du tenker på småsnekkering, men da kan du jo like gjerne bruke et håndbord. Om du tenker på noe sånt som lafting blir det jo et helvete å slepe stokkene bort til vannhjulet... Men for å kverne korn er det da brukbart til, selv om problemet der nok ligger i å dyrke nok korn!

Jeg tror du ville ha mer utbytte av å bygge deg et elverk i elva da. Du kan jo forsoke å koble ut alt av el en uke midtvinters, og se hvordan det går.

Solcellepaneler er det enkleste i dag tror jeg også, og kan med fordel kombineres med annet. Og husk! Du trenger kanskje ikke å være alene i innvesteringene, det kan være lurt å sjekke hva naboene tenker! Kanskje vil de sette opp et kraftverk et sted, men mangler kapital eller lignende?

#17 ·
Jeg valgte helt bevisst å bosette meg i nærheten av en bekk. Eneste problemet er at den har lett for å torke ut! Så den er ikke så egnet for kraftverk... Har litt lyst til å slå sammen en annen bekk litt lenger borte, men en ting er arbeidskraft, for det andre problemet med å få lov!
Hondaaggeratet var jo ingen dum ide, er det noen som tror det er mulig å få den til å gå på gass? Uten et digert ka-boom fortrinnsvis!:)

#18 ·
Du kan jo lage en liten sideben til din bekk om det ikke byr på så alt for mye trøbbel! Litt og litt fra din bekk mot den som du vil lede inn til din! La det gro litt til igjen! Til våren er det ingen som ser forskjell ;)

Bor du landlig nok til har jeg inntrykk av at du stort sett kan gjøre som du vil!

#20 ·
I Namsos traktene er det en som har bygd seg et flunkende nytt hus; uten å koble seg til stromnettet! Han skal være selvforsynt med energi, gjennom en moderne vedkomfyr (som du kan bruke som en moderne elektrisk stekeovn!) og varmegjennvinning fra taket, hvor varmen som stiger opp under taket blir sendt til badet. Og han produserer strom via vind og solkraft! Det skal bli spennende og se hvordan det går gjennom vinteren!

#25 ·
Ikke nødvendigvis, men den kampen om å få " lov " til å lage dette kan ta flere år, kontra USA er du mer eller mindre bare bestiller & bygger.

Derfor er mange ting i Norge best å tie stille om! Utenom hva man har lov og ikke lov til så må du huske på mentaliteten i Norge. Du skal leve som alle andre, du skal ikke være bedre enn andre! Jante Loven!

Aldri undervurder nordmenns misunnelse, er en del mennesker som elsker å sabotere for andre!

#26 ·
Det var såvidt jeg forsto ingen lover og regler om og ikke koble seg til stromnettet. Det var visst helt utenkelig at noen ikke ville koble seg opp i utgangspunktet. Men nå har han faktisk bygdt dette huset, og jeg antar at han har fulgt lover og regler, så det kan jo være lurt å folge med på denne saken? Gikk i lordagsmagasinet på tv 2 nå i helga, så det må la seg gjore og spore opp.

Jeg har ikke hatt noen store problemer her ute, og folk har stort sett vist seg og være snille og greie, men unntak finnes det jo alltid... Men en kan jo nesten ikke ha solcelle paneler i kjelleren heller, så noe risiko må man bare leve med. Og om du kan gjore ting lovlig er det dumt å ikke gjore det. Stort sett, i alle fall. ;)