Survivalist Forum banner
1 - 20 of 57 Posts

·
Registered
520 Posts
En hånds og to hånds, sa politiet for et par timer siden. Det ene skal ha vært et automatvåpen, og en av de overlevende snakket om en rifle av noe slag, så en form for maskingevær og pistol da kanskje?

Faen så trist historie, utoya kunne han ha spart seg... Håper bare politiet ikke lar ham ta livet av seg nå, og får tatt alle medskyldige!

·
Registered
1,471 Posts

Alt for mye stash til at jeg helt klarer å identifisere hva han har!

Ser ut som en Ruger Mini 14.

Loven skal ikke toutches! Jeg handlet våpen i dag just in case.

·
Registered
53 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Fant litt skriverier til idioten på nettet:

Jeg må nå skaffe en halvautomatisk rifle og glock på lovlig vis. Jeg tror ikke riflen blir et problem, siden jeg har fullført jegerprøven og jeg har hatt en Benelli Nova pumphagle i syv år uten hendelser. Jeg har ikke noe rulleblad, så det er ingen grunn til at politiet skulle avvise min søknad.»

Litt senere:

«Jeg har nå sendt en søknad på en Ruger Mini 14 halvautomatisk rifle (5.56). Det er den mest "militæraktige" riflen som er tillatt i Norge (...). Jeg er misunnelig på våre europeiskamerikanske brødre siden våpenlovene i Europa stinker i sammenligning med de amerikanske. Men EU har grenser mot Tyrkia og Midt-Østen, så det er ikke akkurat rakettvitenskap å skaffe ulovlige våpen om du er motivert nok. Uansett, jeg ville helst ha hatt en Ruger Mini 30, men siden jeg allerede har en 7.62-kaliber rifle er det trolig at politiet ikke vil gi meg et lignende kaliber. På søknaden skrev jeg "hjortejakt". Det ville ha vært fristende å skrive sannheten; "likvidere kategori A og B kulturelle marxister og multikulturalistiske forrædere" bare for å se reaksjonene.»"

Dårlig nyhet for oss våpeneiere er at han hadde jegerprøven og hadde han ganske lenge.God nyhet er at han kjøpte noe av det råeste man kunne på jegerlappen så jeg kan tenke meg at kun semi-auto f.eks kan forsvinne fra liste av godkjente våpen til jakt. Han kunne neppe ha drept like mange med et bolt action.. Også pistol-eiere kan komme til å lide.

Men bare jeg får sagt.Fy faen for en tulling, han kommer vel til å bli annerkjent for å være uberegnelig av psykologer og sånt..Ikke med det samme kanskje for hevnelysten hos allmienheten er stor, men sånn etterhvert.Det er jo ikke logisk det han gjorde.Drepte en haug med unger?Oppnåde jo det strict motsatte en det han mente med det han gjorde.

Stakkars nordmenn, nå han har banet veien for mye av det han trodde han "kjempet" imot.

·
Registered
520 Posts
Jeg er redd for at våpenlovgivningen blir strengere, men som han skrev, det er ikke noe problem å skaffe seg langt verre ting. Vi får bare håpe at folk ikke lar frykten gå av dem.

Om han var psykotisk eller ikke aner jeg ikke, men folk i den nynazistiske bevegelsen visste at han var på vei til utoya allerede en time for han kom tid! Det er der politiet burde begynne, og finne de medskyldige, for han var faen meg ikke alene.

·
Registered
1,471 Posts
Jeg har lest om mange massakre oppover årene, kan ikke en gang huske å lese om like gale episoder i Afganistan, Somalia, Mexico eller Cacasus.

·
Registered
1,471 Posts
For ikke lenge siden var det en artikkel om hvor mye våpen kostet i Oslo. Glock 17 til 5000, MP5 til rundt 8000.

Jeg ble for et par år siden tilbud å kjøpe en nesten ny yugoslavisk AK47 til 5000 norske. Det er bare å finne noen yugoslavere, om ikke de har så har de alltid en comrade eller eller en fetter som kan ordne. Rystende!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=242094

http://www.dagbladet.no/2009/01/17/...inalitet/gjengkriminalitet/innenriks/4406150/

Her er artikkelen jeg tenkte på!

·
Registered
53 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Beslan var verre.Men det er ikke noe å konkurrere i.Mye tull sjurnalister skriver også.
Skal du ut og leite etter ulovlig våpen ender du mest sannsynlig opp med å bli ranet for pengene mener jeg.Dessuten er kriminelle miljøer relativt små i norge og informasjonen sprer seg raskt så kjøper du et ulovlig våpen og sitter på den, lever du ikke trygt med tanke på å bli tatt. Selvfølgeligt vis noen er ute etter livet ditt tenker du ikke på sånt, men for å havne i den type skikkelige trøbbel her i landet,type trøbbel som ikke kan løses med litt håndgemeng eller 112, sånne trøbbel må du engasjere deg skikkelig for å finne altså og da er du ikke smart mener jeg.

·
Registered
1,471 Posts
Jeg glemte Beslan! Grusomt!

Kjøpe våpen ulovlig er toskete, du vet jo aldri hvilke handlinger det spesifikke våpenet er brukt til!

·
Registered
520 Posts
Og så var vi i gang... Coop Norge tar ut voldelige dataspill av sortimentet fordi Breivik spilte world of warcraft et års tid.
Og i dag leste jeg i avisa nok et innlegg om at halvautomatiske rifler må forbys fordi det ikke er noen bruksområder i Norge for dem. Selv synes jeg det er ubehagelig og bruke pumpehagle og boltrifle til mengdetrening. Blir liksom så tungvint.

Har forresten hort at han var "passivt" medlem i skyteklubben hanbrukte for å få tak i pistolen. Håper politiet tar tak i dette på landsbasis, slik at alle pistolskyttere faktisk må være aktive medlemmer, istedet for å være redd for jegere og rollespillere!

·
Registered
520 Posts
Og da får man ikke tak i halvautomater lenger. Politiet avslår kategorisk alle soknader, og et forbud står kanskje på trappene.

·
Banned
1,459 Posts
Opprinnelig fra Nord Norge, og der var det en del som på 80 og 90 tallet, sikkert senere også som kjøpte fabrikk nye AK74 i forskjellige utgaver fra Russiske trålere. Tollerne var og er fremdeles så underbemannet at de ikke kunne dekke alle fiskevær som fikk besøk av disse trålerne, og det var lett for Russiske fiskere med tilknytning til den Russiske mafiaen å få tak i, samt videreselge slike våpen for nærmest "slikk og ingenting."

·
Registered
53 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Opprinnelig fra Nord Norge, og der var det en del som på 80 og 90 tallet, sikkert senere også som kjøpte fabrikk nye AK74 i forskjellige utgaver fra Russiske trålere. Tollerne var og er fremdeles så underbemannet at de ikke kunne dekke alle fiskevær som fikk besøk av disse trålerne, og det var lett for Russiske fiskere med tilknytning til den Russiske mafiaen å få tak i, samt videreselge slike våpen for nærmest "slikk og ingenting."
Høres ut som tull.

Nord norge er ikke akkurat overbefolket og veldig oversiktelig.Og så mye sladder som det forigår på norske bygd... Folk sitter jo med stoppeklokke og måler farta på nabo-ungdommen for så å ringe politiet og klage.Så ulovlige AK "overalt" høres ut som wishfull thinking.

·
Banned
1,459 Posts
Høres ut som tull.

Nord norge er ikke akkurat overbefolket og veldig oversiktelig.Og så mye sladder som det forigår på norske bygd... Folk sitter jo med stoppeklokke og måler farta på nabo-ungdommen for så å ringe politiet og klage.Så ulovlige AK "overalt" høres ut som wishfull thinking.
Har selv skutt med noen av disse våpnene i Norsk eie......

·
Registered
520 Posts
Ulovelige våpen er nok mer vanlig enn folk tror... Folk i ungdomsskolealder har våpen. En gammel kompis jeg kjente tidligere hadde pistol og hagle i en alder av fjorten, og hadde dem seks år senere også... og han er faktisk ikke den eneste. Folk på videregående skole i dette landet driver faktisk med våpenhandel. Brukte å få tak i 22. ammo slik en gang i tiden. Artig triks forresten, varm opp kulen og slå bakpå med en kniv eller noe. Tror jeg har hatt skikkelig flaks som lever!

Grunnen til at jeg vet at halvutomater er vanskelig omsettingsvare er forresten fordi avslaget på soknaden kom med den begrunnelsen over. Jegere over det ganske land må stå opp for sine meninger i disse tider! Vi kan ikke la frykten ta overhånd!

·
Registered
53 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Ok, har bare hørt så mye tull og legender om russere , og "oppi nord" at jeg begynner å bli sliten og reagerer litt skarpt på det.Har vært og bodd "oppinord" selv en stund, det skjer i virkeligheten kanskje mindre en 1/10 del av de ting som det går rykter om.Og da må man ut og leite og oppsøke skikkeligt aktivt.Jeg var seriøst skuffa.Men folk skal ha det til skikkelig norsk Texas med mexico-grense.

1 - 20 of 57 Posts