Survivalist Forum banner

Ny på forumet..

14K views 49 replies 12 participants last post by  Gullars  
#1 ·
Hei folkens!

Jeg snublet over dette forumet når jeg drev og googlet rundt en kveld. Har i lang tid følt at jeg "må forberede" meg på noe, uten at jeg kan si hva denne til tider leie magefølelsen ville jeg skulle forberede meg på.. Ting har falt litt mer på plass nå som jeg har sett at jeg ikke er den eneste! Jeg har preppet for meg selv uten å lese noe om dette, når det gjelder å kjøpe inn litt ekstra ammo til både hagle og rifle som jeg ikke bruker opp på jakt, spart på en del vannrensepiller, osv. Parafin/lampeolje skal jeg kjøpe inn, ellers har både jeg og familien vedfyring.

Jeg har etter mange år som fisker,jeger og friluftsmann det jeg trenger av utstyr og kunnskap for å greie meg ute i naturen i en periode, og jeg har i alle år likt å være på lange turer i villmarka. Jeg tror ikke det blir nødvendig å dra den så langt at jeg flytter til skogs, men hvis solstormen kommer og mørklegger jorda, tror jeg faktisk at jeg velger skauen fremfor å vente på at det kommer en bande gærninger å plyndrer meg hjemme.

Ville bare si hei egentlig, og komme med noen spørsmål jeg håper det er noen som har gjort seg noen tanker om.

-Hvor mye ammo har folket i våpenskapet? Og hvor mye er det lov å ha, og samtidig være innenfor loven?

-Noen som har luftvåpen? Jeg har luftgevær med tanke på å skyte alt av småtteri hvis sulten driver meg til det, og butikkene er tomme. Massevis av kuler som er lette og koster ingen ting, pluss at man faktisk kan plukke en del med ett luftgevær. Jeg har også en dugandes vakthund jeg i en krisesituasjon også må finne mat til.

-Noen tanker om hva man kan forvente seg hvis ting går til helvete? Tror dere at det blir så ille som man ser fra f.eks USA når strømmen blir borte og folk går bananas? F.eks hvis det kommer en solstorm og mørklegger alt?

-Hvor mye parafin osv bør man satse på?

-Er det flere som har har denne magefølelsen? Jeg har tenkt på dette i flere år, men ikke hørt på magestemmen min før nå i det siste.

B.

#3 ·
Velkommen!

Vi er nok flere som har snublet over dette forumet oppigjennom årene:) Kan jo fort si at det de aller fleste på denne nå norske delen av forumet har til felles er en mere moderat syn på "prepping" enn våre brødre og søstre i koloniene.. :)

Prepping eller det å ha nok mat og utstyr heime er i den norske folkesjela fra gammelt av. Er vel at mange har mistet den grunnleggende kontakten med "virkeligheten" og tror at den verden vi lever i kommer til å være i all evigheten.. Magefølelsen som du snakker om er som McNabUx sier, forskjellig fra person til person. Men det vi har til felles er en tanke om å kunne klare oss selv uten hjelp fra overformynderiet i "insert random event".

Vi er mere åpne her for "konsekvens og risikoanalyse" enn det de vanlige sauene ute i det norske samfunnet er, men jeg personlig setter lite pris på de ekstreme konspirasjonsteoriene som kolonistene stort sett forfekter på hovedforumene.. :)

Og når det kommer til våpen, så forholder vi oss til norsk lov og forskrifter. Såvidt jeg erindrer så kan man ha inntil 10000 patroner og/eller inntil 15000 .22LR. Dette finner du på lovdata under våpenforskriften. Forøvrig er evalueringen og høringen rundt våpenutvalget ferdig og saken skal behandles i Stortinget.

Jeg for min del har ikke så mye ammunisjon at jeg er i det hele tatt nærme grensa, som den .22LR fantasten jeg er så kjøper jeg inn kasser på 5000 skudd om gangen for å få best mulig pris, samt at jeg er en begynnende hjemmeladder i .308 for konkurransebruk. Det er dermed sagt ikke dumt å ha så mye ammunisjon som mulig, spesielt om man får gode tilbud nå som prisene er så høye:)

#4 ·
Velkommen skal du være gnukken!

Tror det er bra du kom innpå her til slutt.. tiden begynner å bli knapp, og jeg selv kom ikke innpå her før ifjor vår.

En ting man skal passe seg for, klok av skade, er typiske ebay shopping orgier.. jeg kom til meg selv etter en stund og innså at jeg hadde ubevisst handla en masse med billig dritt for å få bort litt av den ekle følelsen. Jeg fikk en slags "mestringsfølelse" av å handle, men det blei litt som å ****e i buksa. Først nå de siste par mnd har jeg fått handla inn ting som betyr noe..
Survival industrien blomstrer på nettet, og spesielt amerikanerne har en tendens til å ta helt av.. så man på prøve å ha minst en fot på bakken selv om hodet koker og panikken begynner å snike seg innpå..

Kjøp inn mengder av alt du bruker til vanlig, og da mener jeg ALT, fra mat til dopapir, oppvaskbørster, plaster og søppelposer. Det kommer alltids til nytte før eller senere, uansett hvordan fremtiden måtte se ut..

Parafin burde du lagre så mye som mulig av. Det står seg uendelig og oljeprisen kommer hvertfall ikke til å synke i årene fremover, så det du evt. ikke kommer til å bruke kan du kanskje selge med fortjeneste/"fortjeneste" om noen år.

Man skal aldri kimse av magefølselsen!

"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift."
-Albert Einstein

#5 ·
Velkommen skal du være Gnukken :)

Er det ikke deilig å endelig finne likesinnete?

Selv har jeg hat den magefølelsen, og likt meg i skog & mark. Ramlet vel helst over forumet i Wilderness seksjonen. Interessen har steget vesentlig etter det.

Problemet for mange er at følelsen er så enorm at det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Kommer jo an på hvilken livsstil man har og hvor man bor. Og hva man er villig til å forandre på.

Et greit mål er jo å kjøpe mat, hygeneartikkler for 1 måned og finne ut om man har tilgang til RENT vann utenom kranen og hageslangen.

EBAY skal man være forsiktig med! :D: Det kan få deg til å kjøpe mye rart. Been there done that. Men samtidig vil jeg si du kan spare mye penger og ikke minst få tak i en del ting som du ikke får kjøpt i Norge. Selv ikke Europa.

Magefølelsen tror jeg er en egenskap man utvikler, ved at man klarer å tenke selv. Lære om andre mennesker, observere situasjoner, undersøke og ikke minst IKKE følge resten av saueflokken.

Døde fisker følger strømmen og det er lett, sterke & levende fisk svømmer i mot strømmen.

#6 ·
Gnukken, det finnes ganske mange videoer på youtube om prepping.
Noen tar helt av, og kan derfor være litt morsomme å se på, men også en god del bra.
Jeg har sett flere videoer som er beregnet til oss nybegynnere, der det noe det første du bør gjøre, er å planlegge preppingen din.
Stille deg spørsmål, som hva prepper jeg til, hva er det mast sannsynlig kan skje meg?
Hvem prepper jeg for, er du en ensom vilmarkens sønn, eller er du en familiefar?
Så før du begynner å svi av kredittkortet, så planlegg preppingen din, og godta at du blir ikke ferdig den første måneden. Men sett deg jevne og oppnåelige mål.

#7 ·
Equalitor: Er søknaden for 30-06 godkjent? Ring våpenkotoret ditt og hør om du kan få endret den. Evnt kan du gå til forhandler og spørre om de kan ringe direkte.

De er ofte veldig velvillige om du står der og vil kjøpe riflen! :thumb: Har spurt flere forhandlere og de sier det som oftest går bra så sant det ikke er noe eksotisk kaliber / halv auto etc.

#8 ·
Det ble ikke helt som det skulle. Ringte heldigvis, og det var umulig for dem å kontakte politimyndighetene på den dagen. Det aller merkeligste var at de sa det var nettpris, men hvorfor i huleste sier de ikke det på nettsiden sin da.. Må undersøke det litt mer, siden det virker som om tilbudet holder seg en stund fortsatt. Om det ikke er en ny feil, som ikke skulle forundre meg.

XXL hadde også for en liten stund siden superbillige jaktpatroner til 12;- stykket, men det var vel en luring som rappa med seg alt. Om de ikke har så god dybdevirkning så er de alt bedre som varminter, og i ytterste nødsfall på de verste "rovdyr" med høyest intelligens. Nå burde vel enhver prepper hjemmelade, men steg for steg :D

#9 ·
@Equalitor:

Fant ut at selv med det aller dyreste kruttet, tennhettene, hylsene og en 155 gr Scenar så var jeg som nystarta hjemmeladder fortsatt under halvparten av kosten på butikkammo av samma type, og dette hos hovedimportøren av Lapua i Norge.. Og det tok vel ikke mere enn ca 400 patroner før jeg begynte å gå i pluss.

Å kjøpe ammo er galskap med prisene som er i dag..

#10 ·
Det var da irriterende. Du får holde øye med jaktdepotet og Winge Våpen. Synes de har gode priser.

Jeg driver å sparer til en .308 Remington 700 selv.

åååå det var XXL du var på? Hvilken rifle var det forresten du så på av ren nysgjerrighet?

XXL har veeeeeeeeeeeldig stor forskjellig på Våpen personal. Jeg har snakket med folk som ikke forstod at 22LR og 223 var forskjellig ammo.

Service hos en våpenforhandler og XXL er to forskjellige planeter! XXL er grei nok og billigere om du vet NØYAKTIG hva du skal ha, og at evnt papirer er ok.

Våpenforhandler er litt mer dyr, men mer flexi. :) At XXL sa at de ikke hadde tid er ****preik! Det kalles latskap! Men hva annet kan man forvente. Service i Norge er jo et fremmed ord. Helt utrolig hvor laber den er.

Jeg ble helt overveldet hvor god servicen var i butikker i feks England da jeg var der sist. Selv over Ebay mail er jo det en helt annen verden! Høflighet!

#11 ·
Weatherby Vanguard Synthetic heter rakkeren. Jeg er i det store og hele en prisjeger som alltid har minimalt budsjett pga mange årasaker. Dog, ofte kan det billige være bedre eller på par med det dyre, og denne karen lover 1.5" MOA [ca 4cm diameter] treffsikkerhet med weatherby fabrikkammo, som ihvertfall holder til elg og hjortejakt på rimelig hold. Som hjemmelader har man enda flere fordeler, og en kan komme under 2,5cm som også blir bra for rådyr på nervepirrende hold. Ser at våpenforhandleren jeg bodde ved før har nyttårssalg på alle rifler, og har satt ned to Marlin XL7 Synth. i 30-06 med en tusing til 4.500, som nærmer seg XXL, om man ikke bestiller på nett og får .308 for 3000!
Har hørt litt av hvert om begge, så det er vel hva en føler seg mest komfortabel med og som passer kroppen som avgjør mye. Resten av penga må jo gå til kikare, men der har jeg nesten inget valg om å gå under prisklassen alle andre går i. Så litt på billige kikkerter fra Sverige, men de kommer så dårlig ut for menigmann at det er nytteløst. Har også venta på en riflepakke med lovende våpen og kikkert som i det minste ser dugelig i mørket, og da holder ikke XXL's Bushnell 32mm åpning. Selv om de billige med 50mm kommer dårligere ut enn det... Men tror jeg har venta for lenge, for prisene bare stiger.
Deres MacKenzie 2,5-10x50 med lys for 3000 er jeg spent på undersøke, og de har gode sikter og lyddempere til 22lr, og siden de har det regner jeg med de kan montere dempere for meg.

Ikke meningen å kuppe tråden, det blir bare litt oppslukende. Hva er dine kalibervalg Gnukken, og forøvrig andres?

#12 ·
Nå har jeg ikke felt storvilt enda, men jeg har vært med på en del storviltjakter etter Hjorten her i liene.

Valget mitt har falt på .308. Ammo er rikelig av, sikkert ikke den billigste ammo`n men hva er er vel billig nå for tiden?

#13 ·
Hej kära grannar. jag är ny här men det är väl lika bra att komma in i diskusionen. jag handladdar lite och har köpt det mesta i belgien. jag vet inte hur ni har det med import osv, men till sverige är det inga problem att köpa krut osv. handladdning är ju lätt det billigaste alternativet :)

#14 ·
Tjabba leget? :)

Har bodd et par år i Sverige selv så vi får se hvor mye svensk jeg kommer i håg! :D:

Hvilke produkter har du handlet i Belgia?

Jeg er litt usikker på import reglene. Vi har jo Midway i Norge. Det er jo mer eller mindre en direkte import fra USA.

#15 ·
jodå sitter hemma och tar det roilig ;) jag har gjort ett par månader i norge jag med.

jag köpte all laddutrustning och lite kulor och krut. vi är ju med i eu, så allt innom eu är tull och momsfritt. så man kan ju spara några kronor. jag har en .308 som jag jagar med. jakt amunisionen är norma oryx. och sen har jag laddat med sierra kulor för övningsskytte.

http://www.shooting-supplies.eu/en/home.html

sorry det va inte belgien utan luxenburg. men det är ju nästan samma :p

#16 ·
Hei!

Her har det skjedd en del siden sist ja:)

Jeg har forsåvidt ikke tenkt å bli boende i skogen hvis noe skulle skje jeg heller, men for en periode tror jeg at det skulle gått greit. Med tanke på hvem som skulle hjulpet meg har jeg både bikkje og dame som har vært ute en vinternatt før, så jeg er heldig sånn sett;) Ellers har jo jeg også eldre i familien jeg måtte gjort mitt beste for å ta seg av..

Blir en kort post dette. Jeg bruker kaliber 12 på pumphagla og 6.5x55 på rifla.
Man burde kanskje startet en tråd med tips om gode tillbud på ammo og div utstyr? Hvis det ikke finnes fra før da?

Nå må jeg løpe på jobb, håper alle får en strålende dag!

#17 ·
Ja Luxenbourg har jeg også vært. Latterlige priser, jeg kommer i håg at jeg fant en Rødvin som koster type 125 kr i norge, den kostet 30 kr i Luxenbourg. Helt sjukt!

Dere svensker har en fordel med EU. Her i Norge bare betaler vi for EU uten å få fordelene! Alt over 200 kr importert til Norge er det 25% VAT på!

Jeg ser om det er lov å handle ammo i Sverige som nordmann. Det er ingen problem. Ta med Jegeravgift & Våpenkort. Ta det med over grensen derimot ser ut å være et problem.

Jeg sjekket Kammeret, og der var det mye ymske svar. Men ser ut som du kan ta med 2-4 pakker uten at Tollen brydde seg. Litt værre om du kommer med et par koffereter.

Så dere som tar disse harry turene så kan jo man vurdere å ta med eg et pakke eller 2 pr tur.

#22 ·
Charlottenberg senest i dag for min del, og ellers har jeg vært frem og tilbake over grensa de siste årene uten å ha blitt stoppet, ukedager, kveld helger etc. Men så har det ikke vært noe å ta på meg eller da.. Muligens no karma greier:) Det er vel ikke noe å gamble på. Jeg har en kompis som fikk "the full procedure" her en gang kun på trynefaktor. Var visst ikke morro å kle seg naken foran tull-ingene.. :)

#23 ·
Hehehe! Nei og nei og nei! Det hørtes fryktelig feil ut!

Høflighet og social skills er nok noe å lære seg! Via jobben min har jeg lært meg en del triks. Har en kammerat som kan snakke seg ut av alt. Husker en diger gorilla som skulle knuse han på byn.

Han snakket seg rolig ut av den, endte med at goriallen kjøpte han flere pils den kvelden! :D:

Smuggling er jeg for gammel for. Var morro når man var tennåring å smugle inn en mini flasker med vodka.

Merkelig nok så av alle de tingene jeg har kjøpt på Ebay for over 200 kr så har kun 1-2 av dem blitt tollbelagt. Står feks klart og tydelig at Item Worth 170 USD. Men går igjennom og blir trykket " ikkke toll pliktig".

Forstå seg hvem som kan! :upsidedown:

#26 ·
Om myndighetene ikke har tenkt å leke fair og skru opp den verdien så ser jeg ingen grunn til å gjøre det samme. Fair is fair!

Jeg er missunnelig på dere dere østlendinger som bor så nærmt Sverige.

Bortsett fra kjøtt & pils. Er det noe annet dere handler over der sån i prepper sammenheng?