Survivalist Forum banner
1 - 20 of 41 Posts

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Jeg lurer på to ting: Hva den skandinaviske overlevelsesentusiast har med seg av utstyr når dere går, og hva dere har i bilen.

Jeg går aldri noe sted uten disse tingene:

Victorinox multiverktoy.
Liten ledlommelykt.
Zippo lighter.
Pluss lommebok, mobiltelefon og nokler.

Og dette er hva jeg har i bilen til enhver tid.
Fem liters kanne med bensin.
En Morakniv.
En boks snurring.
Åtte biscut turkjeks med blåbærsmak.
Gaffatape.
Arbeidshansker.
Fire batterier.
Tre pakker fyrstikker.
Ronsonol lighterbensin.
Et par arbeidshansker.
En finnlandshette.
Forstehjelpsveske som inneholder: Tre ruller bandasjer, sikkerhetsnåler, fatle, bandasjesaks, en pakke paralgin forte og en pakke Ibux, burngel, pyrisept og sårvaskservietter.
Et verktoyskrin med reserve lyspærer og en tang.
Også dekkspake, slepetau, og jekk da selvsagt.

·
Registered
1,471 Posts
Mye av det samme. Bytter litt på mellom et italiensk army ullteppe, solide saker, og på vinteren har jeg en vinter/3sesongers sovepose. Jeg har også en Gerber Nato Foldespade og WD-40.

·
Banned
1,459 Posts
Har mye av det samme som dere. I tilegg så har jeg også en SigSauer P229 i kaliber 40 med fire magasin med meg til envær tid. Bor jo i USA må vite;-)

·
Registered
219 Posts
Her er min EDC

MAXPEDITION FATBOY

* Kort / Lommebok
* Månedskort
* Mobil
* Nødlader
* Solbriller
* Penn/blyant
* Papir
* Nøkkler
* Reflex
* Day pack

KNIPPE

* Usb
* Bankid
* Lys
* Faceshield
* Leatherman micra
* Paracord
* Lighter
* Kompass
* Termometer
* Kapsell m ID og tlf.nr

KROPP

* Klokke
* Paracord braclet

SAN

* Plaster
* Sår rense serviet
* Enkelt manns pakke
* Paracet

·
Registered
53 Posts
Sølvmynt..eller noen gullmynt? Sølv er kanskje litt mer universalt men gull er gull....Ha med deg et par gullmynt , og et titals sølv...

·
Banned
1,459 Posts
Da har man gjort seg klar til orkanen "Irene" som er på vei oppover østkysten når dette skrives. Var ikke så mye å ta tak i, siden jeg har det meste klart allerede. Starta agregatet og kjørte den varm, så man vet at man om ikke annet har strøm til kjøleskap, noe lys og vifter og strømmen skulle gå, som jo akkurat nå er en stor sansynelighet.

Regner med (som vanlig) at det blir kaotiske tilstander i butikkene etter som orkanen nærmer seg. De fleste gjør jo ikke en dritt før det omtrent er for sent.

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Har lagt til en feltspade med langt skaft fra forsvarsbrukt i bilen min. Den kan også brukes som hakke. I tillegg går jeg nå alltid med en enkeltmannspakke i lommen.
Men er det noen som har noen gode råd om hvordan man kan bære med seg mer medisink utstyr? Uten at det blir noen stor byrde å gå med det til daglig?

·
Registered
219 Posts
Jeg vil si det avhenger av hvilke kapasiteter du ønsker å ha i san kitet ditt.
Men blir fort at du vil ha en eller annen for for bag.
Jeg bærer en Maxpedition Fatboy,

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Den blir for stor til mitt ønske! Jeg tenker på ting å ha i lommene, samtidig ønsker jeg ikke å ha alt spredd. Så mye som mulig egentlig, uten at det blir brysomt. Eventuelt noe å ha i belte. Kanskje ikke mulig å finne, men jeg spør nå heller en gang for mye enn en gang for lite. Takk for svar i alle fall!

·
Registered
219 Posts
Jeg klarer ikke å ha lommene fulle, så en liten bag er perfekt og Fatboyen er god, men alle har sine preferanser.

·
Registered
472 Posts
Med meg har jeg alltid en bag/sekk med "frilufts" klærne mine, Led Lenser L7, firesteel, noe boksmat/Drytech, en kniv eller to, kart over nærområdet, kompass. Dette ligger i bila når jeg er på jobb. Trenger i utgangspunktet ikke mere da jeg bor bare 10 min unna jobben. Så EDC og lignende er ikke en overveiende behov for meg. Men den oppdateres litt om jeg skal ut på lengre turer. Spess for oss i Norgen kan det være kjekt i tilfelle væromslag f.eks på fjelloverganger. Kjekt med mat og ekstra klær om man må overnatte på f.eks Dovre:)

Derimot om dere bor ett stykke unna jobb så anbefaller jeg alle å ha en EDC-bag uansett.

·
Registered
51 Posts
Lightsticks, folkens. I allle farger! Funker veldig bra som markører eller midlertidig lys. De fleste varer 12+ timer.

Jeg har masse IR-lightsticks liggende, de er geniale om man har nattoptikk og vil gi signaler uten å bli sett av uvedkommende.

·
Registered
31 Posts
Av en eller merkelig grunn fikk jeg det for meg at jeg måtte ha laser, dermed har jeg anskaffet meg et par lasere. Strengt tatt er de ulovlig å bruke etter noen unger har flashet noe fly. Regner med at de kan være hendig til signalisering av en eller annen grad. Vet ikke helt hvorfor jeg absolutt måtte ha dem i prepkit.

1 - 20 of 41 Posts