Survivalist Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Er det noen som bruker paller når de skal bygge noe? Det er gratis byggematerialet du får kastet etter deg, og til tross for navnet er engangspaller svært robuste.

Jeg har brukt paller til mye. Det siste prosjektet som jeg akkurat ble ferdig med er drenering rundt huset mitt.

Jeg har lagt dem litt på skrå og langsetter over dreneringsroret, og så stiftet fast gammelt sengetoy over pallene, men latt toppen stå åpen.
Så har jeg fyllt opp med lecakuler inni pallen, og dermed fått leca langsetter grunnmurspappen uten å fylle opp hele hullet. Penger spart!

Jeg har også lagt gulv med dem i kyllinghuset mitt. Kyllinghuset er en gammel brakke som byggningsarbeidere bor i, og som gulvet har råtnet etter hvert, men jeg hadde ikke råd til å bytte ut gulvet.

Jeg la pallene over det gamle gulvet, og hadde en presenning over. Pallene er også fine til å ha isolasjonsmateriale inni hvis du vil bruke paller som gulv. Hvis du ikke legger pallene oppå noe, men skal ha dem hengende, kan du sette fast netting på undersiden av pallen; og så kan du ha steinulla der.

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Et par lette prosjekter, er bord og sagkrakk.

Sagkrakken er uhyre lett. Jeg tok fem paller, og la dem oppå hverandre. Jeg tok av de to midterste plankene på den overste pallen, og festet dem på skrå til alle fem plankene. Jeg spikret ikke pallene fast i hverandre men bare i disse to plankene fordi jeg måtte ta dem fra hverandre til våren igjen uansett, men hvis du spikrer hver palle fast i den under seg, har du antagelig en solid sagkrakk som varer lenge.

Bordet brukte jeg tre paller til. Jeg la den ene oppå de to andre som sto på langs, og spikret den fast. Jeg satte opp en tverrligger i midten av bunnen på konstruksjonen, og grov ned de nederste ti centimeterne. På toppen hadde jeg en sponplate for å få en flat overflate. Også dette prosjektet var bare ment for å stå over sommeren, så jeg vet ikke om du vil ha et bord år etter år, men det fungerte godt! Til en kompis som veier cirka ett tonn satte seg på det.

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Jeg brukte også paller da jeg bygde den gamle grisegården min.

Jeg grov ned stolper, og satte opp to tverrliggere på hver stolpe, og så bandt jeg pallene fast i disse tverrliggerne. Jeg brukte de pallene hvor plankene sitter tett, slik at heller ikke grisungene kom seg ut. Bruk nok stolper og ha solide nok tverrliggere, siden griser er utrolig sterke! Og alle dyr synes gresset på den andre siden av gjerdet er det beste, uansett om det ikke er gress der!:)

·
Registered
1,471 Posts
Her var det utrolig mange gode ideer! Jeg er imponert over deg Froyatro.

Jeg må inrømme at jeg ikke har brukt mine til mine mer avansert enn å lagre ved på. Det regner mye på vestlandet så greit å ha veden et par cm over bakken. Så får man også luft under.

Hva vil du si er det beste stedet å få tak i gratis europaller? Jeg har fått tak i noen via jobben, men ikke alltid like lett å få dem hjem utenm masse idiotiske spørsmål!

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Europaller aner jeg ikke, koster de ikke rundt hundre kroner i pant? Jeg pleier i alle fall å få tak i engangspaller enten fra en lokal PRIX butikk, men de fleste får jeg tak i fra felleskjopet butikken jeg handler på. Der brukte de og dra en gang i måneden med pallene ned i fjæra og brenne dem! Det er å kaste bort ressurser det.

Hvorfor i all verden blir det stilt sporsmål ved at du skal ha med deg paller Gullars? Hvis de ikke har bruk for det er det jo gratis ved om ikke annet.

·
Registered
1,471 Posts
Folks nysgjerrighet vet du. " Nei de pallene er for apocalypsen " :D:

Felleskjøpet sier du. Ikke dumt. Får ta meg en tur å se!

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Siste prosjekt var et sommerhus for kyllingene mine. De er fra rugemaskin og er såpass unge at gammeldyrene ville drepe dem om de blir satt sammen, så jeg måtte bygge opp et lite hus til dem.

Jeg har brukt tre paller, en bakvegg og to sidevegger, slått ned tre stolper og spikret dem sammen. Dernest har jeg hatt en blikkplate som tak, tilpasset resten av huset og pressening over og rundt de tre pallene og taket.
Dora er et vindu i karm, som lett kan åpnes og sorger for lys inn i huset. Resten av veggen er rett og slett bare en gammel bordplate, også denne dekket av pressening.

Huset står, men jeg har bygd det som et midlertidig hus som skal taes fra hverandre senere. Slik som det er bygd nå er det altså ikke noe du bygger for at barna dine skal arve det! Bare så dere vet det.

·
Registered
51 Posts
Det er helt utrolig hva man kan lage av "søppel". Hvis man er av den litt sneaky (men ikke ulovlige) typen, kan rekognosering bak industribygg være en gullgruve. Det er ganske mye snacks som står utenfor søplecontainere hos storbedrifter. Skrapmetall, papp, paller, osv.

Det er vel per definisjon bedriftens eiendom, men ærlig talt tror jeg ikke noen bryr seg om søpla plutselig forsvinner av seg selv. Det sparer jo bedriften for de utgiftene de kiloene med søppel koster å kvitte seg med.

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #9 ·
stakk innom en type som lagret mye rart i en bunker han hadde leid av kommunen/forsvaret, og han hadde satt hjul på to paller. Den ene pallen hadde han sånne vanlige møbelhjul, som du har på skap og sånt, og så hadde han lagt en sponplate over. Den brukte han til smågjenstander. Han hadde også tatt en palle og satt hjulene av et par gamle traller på. Den brukte han til tyngere saker. Kanskje mest nytttig for de som har store, flate gulv...

·
Registered
520 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Skal prøve, men det er lite som står igjen jeg kan ta bilder av... Ikke er jeg sikker på hvordan jeg skal få lastet det opp heller. Men jeg skal forsøke i det minste! :)

·
Registered
448 Posts
Bladde raskt gjennom, men det var ikke helt det jeg hadde håpa på. Så for meg litt fiffige kreasjoner av paller, men det dreier seg stort sett om å bruke palle plank til å snekre helt vanlige ting.... :(

·
Registered
448 Posts
Ser ut for at jeg blir nødt til å lage meg en "lager hall", så jeg fikk en ide her en dagen om å bruke paller og bruke rette og slanke trær/staurer til stendere i vegger og bjelkelag til tak.
For å få det tett kan den kles med presenning....

Før i tiden fikk man pant på euro paller, men på finn gir de bort store mengder... er det slutt på panten?

1 - 15 of 15 Posts