Survivalist Forum

Advertise Here

Go Back   Survivalist Forum > The International Section > Our World Wide Survivalist Forums > Skandinaviske
Articles Chat Room Classifieds Donations Gallery Groups Links Store Survival Files

Advertise Here
Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2013, 09:59 AM
JM JM is offline
Newbie

Advertise Here

Quote:
Originally Posted by TK-421 View Post
Du er jo heldigvis ikke tvunget til at gøre nogle opmærksomme på hvad I laver, så kom I bare i gang med at fylde skabene
Nej, det har du ret i, men vores forrige lejlighed var så lille, at alt over 3 dåser boller i karry ville se suspekt ud.
Old 01-08-2013, 02:12 PM
lastlineofdefence lastlineofdefence is offline
Newbie

Talking

Det har du fuldstændig ret i, men render ikke rundt og reklamerer med at være prepper. Men det er jo lige så meget fordi at almindelige mennesker ikke sætter sig ind i hvad der er. Der er jo også mange forskellige måder at være prepper på.Man behøver ikke bo i en underjordisk atomsilo og undervise sine børn derhjemme,og aldrig tage på ferie. Mindre kan også gøre det. Jeg gør det i en meget mindre udstrækning, dog med alvorlige planer og forberedelse på forskellige sitiautioner. Jeg lever dog et almindeligt liv og bruger ikke voldsomt med ressourser på det. Men der er nok til nogle mdr. skulle der blive brug for det. Man har jo heller ikke lyst til at der er for mange der kender til ens lagre af mad,vand m.m da de ikke"troende" jo så bare banker på din dør når lokummet brænder. Det handler ikke kun om at samle ting og mad,men lige så meget at tilegne sig viden om overlevelse og hvordan man laver feks. regnvand fra taget om til sikker drikkevand. Jeg synes personligt det ville være tosset at bruge alle sine penge på prepping og derved ikke levet livet i det daglige. Ha lidt på lager, køb bøger om emnet og lær dig selv nogle færdigheder.Prepping er mange ting, jeg har bl.a en vinter kasse i bilen som indeholder alt fra snekæder,tæppe,startkabler,kniv,lygte,vand,energib ar,slæbetov og ca 25 andre produkter. Den gør at man kan klare mange situationer hvis man kører i en snedrive. Jeg er dog ikke mere hysterisk end at den ryger ud af bilen når vinterdækkene kommer af. Der er mange måder at gøre det på.
Old 01-09-2013, 12:23 PM
JM JM is offline
Newbie

Kan du anbefale nogle bøger? Har kigget lidt, men der er godt nok mange derude og kvaliteten er sikkert svingende. Især om urban overlevelse idet jeg jo bor i KBH og den ubåd der skal smugle mig til de svenske skove ikke er købt endnu.
Old 01-09-2013, 04:35 PM
Newbie

Der er masser af bøger og manualer derude,både på dansk og engelsk. Det kommer også an på hvad man forbereder sig på. Det er jo umuligt at forberede sig på alt, og ikke mindst rigtig dyrt. Der ligger flere manualer fra det amerikanske militær til gratis download på nette, der underviser i overlevelse. Men der kan også være andre ting der har interresse. Et scenarie kunne være en katastrofe som tsunamien i thailand hvor op mod 250000 mennesker omkom der og i lande omkring.Du render rundt med din kone og tre små børn og holder ferie uden bekymringer. Lige pludselig rammer bølgen og man er heldig at overleve første bølge sammen med sin familie. Men nu går landet i stå, tusindvis af lig i gaden, ingen kommunikation og ingen hjælp fra noget myndigheder som har mere end rigeligt at se til. Det er der at prepper "ånden" skal tage over. Der må man lære at klare sig selv og tilegne sig viden om overlevelse og diverse "specielle" færdigheder for at klare sig. Jeg ser det som mit ansvar at min familie bringes i sikkerhed. Koste hvad det vil. Man må lære at improvisere efter forholdene. Man kan jo også isolere sig selv og aldrig tage hjemmefra, men jeg nyder at se verden med min familie og må så tage den derfra. Improvise,adapt,overcome. En seriøs snestorm som den på bornholm er da også kaotisk nok når butikken er tom og man ikke kommer uden for en dør i en uge. Det er lidt svært at anbefale bøger om selve fænomenet prepping, men man må selv sammensætte ud fra manualer og hjemmesider. Hvis det er langtidsholdbar mad man er intresseret i kan jeg anbefale at læse mere på http://www.mormon.dk/?mod=artikel&id=1644 at være prepper er en del er deres religion.Der er også http://www.ugcsurvival.com/SurvivalMaster.aspx med en masse læsestof. Prøv at kig på det, og pas på jer selv derude (der er nemlig ikke andre til det)
Old 01-19-2013, 05:41 AM
cchristensen cchristensen is offline
Newbie

Quote:
Originally Posted by lastlineofdefence View Post
Det har du fuldstændig ret i, men render ikke rundt og reklamerer med at være prepper. Men det er jo lige så meget fordi at almindelige mennesker ikke sætter sig ind i hvad der er. Der er jo også mange forskellige måder at være prepper på.Man behøver ikke bo i en underjordisk atomsilo og undervise sine børn derhjemme,og aldrig tage på ferie. Mindre kan også gøre det. Jeg gør det i en meget mindre udstrækning, dog med alvorlige planer og forberedelse på forskellige sitiautioner. Jeg lever dog et almindeligt liv og bruger ikke voldsomt med ressourser på det. Men der er nok til nogle mdr. skulle der blive brug for det. Man har jo heller ikke lyst til at der er for mange der kender til ens lagre af mad,vand m.m da de ikke"troende" jo så bare banker på din dør når lokummet brænder. Det handler ikke kun om at samle ting og mad,men lige så meget at tilegne sig viden om overlevelse og hvordan man laver feks. regnvand fra taget om til sikker drikkevand. Jeg synes personligt det ville være tosset at bruge alle sine penge på prepping og derved ikke levet livet i det daglige. Ha lidt på lager, køb bøger om emnet og lær dig selv nogle færdigheder.Prepping er mange ting, jeg har bl.a en vinter kasse i bilen som indeholder alt fra snekæder,tæppe,startkabler,kniv,lygte,vand,energib ar,slæbetov og ca 25 andre produkter. Den gør at man kan klare mange situationer hvis man kører i en snedrive. Jeg er dog ikke mere hysterisk end at den ryger ud af bilen når vinterdækkene kommer af. Der er mange måder at gøre det på.
Kære lastlineofdefence (og andre danskere preppere)

Over de næste måneder skal jeg i gang med et større journalistisk projekt om preppere/"overlevere" her i Danmark. Jeg leder efter folk, der vil fortælle om deres egne forberedelser, og hvorfor de mener, det kan blive nødvendigt. Det virker som om, du har gjort dig nogle seriøse overvejelser om de her ting. Kunne du have lyst til at svare på et par spørgsmål per mail eller i virkeligheden?

Bedste hilsner,
Cecilie (Journaliststuderende og freelancejournalist)
[email protected]
Old 01-19-2013, 06:29 AM
Newbie

Hej Cecilie.
Jeg kan prøve at svare på nogle af dine spørgsmål herinde på dette forum. Men en af mine holdninger til prepping er er man også er rimelig anonym, da jeg ikke har lyst til at reklamere med det i al almindelighed. Jeg kan måske svare på nogle at de spørgsmål du måtte have, men er måske ikke intresseret i at svare på dem alle, da du jo er journalist og skal skrive en artikel om det. Og det være et sted, hvor det bliver læst af ikke forstående mennesker uden samme interesser. Jeg har naturligvis ikke lyst til at være medvirkende til at "piske en stemning op" omkring dommedags profetier og zombie apocalypse og hvad folk ellers tror der sker. Jeg er nok lige lidt mere nede på "jorden" end dem, men er måske mere typen der føler det er vigtigt at være god til at improvisere i alle situationer og tilegne sig viden derom.Mennesker der læser indslag på dette og andre lignende forum er jo lidt prepper af sind,ellers var de her jo ikke.Problemet opstår først når man begynder at skrive om det i søndagsavisen og andre populære medier,og folk der aldrig har gjort sig tanker om den slags tror måske at det så er mere udbredt end det i virkeligheden er. Samtidig kan vi alle herinde så bliver stemplet som en flok konspirationstosser med sølvpapirshatte der har kælderen fyldt op med forloren skildpadde og vand. Held og lykke med projektet.
Old 01-31-2013, 03:31 PM
TK-421 TK-421 is offline
That One Guy

Location: The Greater Copenhagen Area Which Really Isn't That Great All Things Considered..., Denmark

Hvis jeg havde en kælder fyldt med forloren skildpadde, så måtte folk kalde mig Birgitte hvis de lystede, jeg ville stadig have en kælder fyldt med lykk..øh, forloren skildpadde :D
Old 02-06-2013, 11:46 PM
Ginger2 Ginger2 is offline
Newbie

Quote:
Originally Posted by JM View Post
Kan du anbefale nogle bøger? Har kigget lidt, men der er godt nok mange derude og kvaliteten er sikkert svingende. Især om urban overlevelse idet jeg jo bor i KBH og den ubåd der skal smugle mig til de svenske skove ikke er købt endnu.
There are lots of books, in English, Ludlow Survivor Group have a whole series

http://www.lulu.com/spotlight/LudlowSurvivors

Try their forum first and see if you like their style, they are down to earth, knowledgeable and really funny at times

http://www.ludlowsurvivors.org.uk/forum/
Old 02-10-2013, 06:21 PM
DKprep DKprep is offline
Newbie

Hvor er det dejligt endelig og ha fundet frem til et "dansk" forum... Det har også taget sin tid...

Bosat i Nordjylland.
Old 02-14-2013, 04:09 PM
Newbie

Hej DKprep og velkommen til dette forum,der sker dog ikke så meget her så det er med at væbne sig med tålmodighed. Når du kigger på datoer på inlæg kan du se at der nogle gange går flere måneder inden man hører noget. Håber vi kan få skudt lidt gang i den herinde.
Old 02-16-2013, 04:26 AM
DKprep DKprep is offline
Newbie

Ja man kan hvis godt sige der er lidt "delay" på herinde... Men når man ikke har kunne finde andre steder må man jo tage til takke med det man har fundet

Findes der andre steder der er lidt mere aktive for os fra dk ?
Old 02-16-2013, 03:29 PM
Newbie

Det ved jeg ikke om der gør, jeg har ikke fundet andre danske brugere end herinde. Men ellers er der meget interressant om diverse emner fra våben,knive,jagt,skovtur,opskrifter med vildt,lovgivning og meget mere på http://www.nordisk-forum.dk/
The Following User Says Thank You to lastlineofdefence For This Useful Post:
Old 02-26-2013, 09:35 AM
Waika Waika is offline
Newbie

Dejligt at se at der også er velforberedte danskere. Jeg var ellers ved at føle mig en lille anelse småskør ;-)
Old 03-06-2013, 03:01 AM
dmjx dmjx is offline
Newbie

Kære danske brugere her på sitet.

Jeg er journaliststuderende ved Danmarks Medie- og journalisthøjskole i Aarhus.

Jeg er igang med at lave et radioprogram om preppers i Danmark. Og vil derfor meget gerne i kontakt med nogle af jer.

Det er et program, der skal vare 10 minutter, og som vil være båret af reportage, samt lidt interview.

I er velkomne til at kontakte mig enten herinde eller på min mail: [email protected]
Old 03-08-2013, 09:32 AM
DKprep DKprep is offline
Newbie

dmjx: Som der også står i nogle af de tidligere indlæg tror jeg desværre ikke du kan finde så mange der er villige til at stå frem personligt og fortælle om vores lille "hemmelighed" da vi ret hurtigt blir stemplet som nogle "små"-skøre tosser... Men du skal være velkommen til at smide nogle spørgsmål herinde, så tror jeg godt det kan være folk vil hjælpe dig lidt...

Nogen der har et forslag til en fornuftig billig sovepose til det dejlige vejr vi har i DK ?
Old 03-09-2013, 06:54 AM
Newbie

Hej DKprep. Hvis det skal være en rigtig billig sovepose fås der nogle ganske udemærket modeller i JYSK til mellem 250 og 450 kr. Har selv flere af dem og ungerne bruger dem til spedjerture. De kan i kvalitet selvfølgelig ikke måle sig med de "rigtige" dyre soveposer men til almindelig brug virker de ganske udemærket også i -5 grader. De er en mulighed hvis du ikke gider smide 4000 kr efter en sovepose. Og til de priser er man heller ikke så øm over hvis de skulle gå i stykker.
Old 03-14-2013, 10:42 AM
DKprep DKprep is offline
Newbie

Troede bare de billige modeller havde svært ved at klare kulden her om vinteren... Men det må da blive et forsøg værd hvis du siger de godt kan klare de -5...

Jeg takker
Old 03-19-2013, 05:57 PM
12gaduckhunter's Avatar
12gaduckhunter 12gaduckhunter is offline
Hunter

Hej allesammen. Jeg er super glad for at ha fundet dette forum. Der er ikke mange danskere med samme interesse som os. Som andre har skrevet holder jeg også lav profil fra fordomsfulde mennesker der ikke forstår denne interesse. Lidt om mig selv og mine preps. Jeg er 33 og bor på fyn. Mine interesser er jagt, prepping, kano og vildmarksture til sverie. Jeg har 1100 liter regnvand med vandrensning og dåsemad til nogle måneder. Mit jagtområde ligger 20 min gang fra hvor jeg bor og våbenskabet er fyldt. Jeg har en lille bærbar brændeovn med tilhørende brændestak som nød varme/madlavning. Hvis jeg bliver nød til at forlade huset er min BOB klar. Jeg glæder mig til at udveksle ideer og erfaringer med jer.
Old 04-12-2013, 10:39 AM
Newbie

Hej 12gaduckhunter og velkommen til dette forum. Rart at se en mere fra danmark. Du må nok væbne dig lidt med tålmodighed da der er meget stille på det her forum.Lyder som en spændende BOB du har fået pakket dig. Din bærbare brændeovn er det en hjemmelavet af ammonitionkasse modellen?
Old 04-13-2013, 07:45 AM
monochrome monochrome is offline
Newbie

Hejsa 12gadduckhunter, velkommen herfra! Også velkommen til andre som har kikket ind på det seneste.

Og som Lastline skriver er der lidt stille her desvære. Hvilket nok er en kombination af vi ikke er så mange danskere (Dog flere og flere), samt at vi er begrænset til et hjørne af et meget stort forum som hovedsagelig er amerikanere. Deres snak er jo typisk på et lidt andet plan, for bedre og være.

@12ga: Det lyder rigtig fedt at du er jæger, det er virkelig en god færdighed og godt udstyr at havde. Den store regnvands beholder lyder genialt også. Jeg er ligeledes opmærksom på reglen om 3-dage uden vand, 3-uger uden mad. Jeg tror mange undervurdere hvor vigtig vandet er. Men det er jo også det der fylder mest. Jeg bor selv i en to-værelses lejlighed i København, så den der ton tunge beholder er lidt urealistisk for mig Jeg har i stedet for ca. 170 liter vand på flasker. Ved min 3 liter pr. dag forbrug skulle det holde til max 50 dage/personer. Og da 3 af os måske skal dele det, er det kun 2 uger potentielt. Jeg ville ønske det var længere. Har også læst op om vandrensning med simpel klor behandling, natur-filtrering (sand/kul/etc.), keramiske filter, UV-behandling og så videre. Har også undersøgte lokale kilder af ferskvand, men ikke meget held her i København. Så det er lidt et problem pt. for mig.

Hvad har du brugt til at konservere vandet i din tank 12gad? Jeg bruger standard aktiv-oxygen med sølv-ioner, fra campist shop. Rotere halvdelen af vandet hver 6 måned.

Forresten, link til interessant keramisk filter: http://www.monolithic.com/stories/be...le-to-your-ngo - Billig og åbenbart effektivt. Havde overvejet at bestille nogle hjem og installere i nogle spande. Har nuværende kun mindre håndpumpe.
Reply

Bookmarks

Tags
danmark, dansk, denmark

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules