Survivalist Forum

Advertise Here

Go Back   Survivalist Forum > The International Section > Our World Wide Survivalist Forums > Skandinaviske
Articles Chat Room Classifieds Donations Gallery Groups Links Store Survival Files

Advertise Here
Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-13-2012, 02:00 AM
paulsauer paulsauer is offline
Newbie

Default Preppere/survivalister i Danmark

Advertise Here

Hej,

Jeg er journaliststuderende på Syddansk Universitet i Odense, og som et led i et større projekt vil jeg og nogle medstuderende kigge nærmere på prepper/survivalistkulturen i Danmark. Derfor vil vi gerne snakke med så mange danske preppere/survivalister som muligt for at kunne danne os et overblik over, hvor udbredt denne kultur egentlig er.

Eftersom der (så vidt jeg ved) ikke findes et dansk survivalistforum, spørger jeg herinde.

Selvom vi naturligvis håber at bruge nogle af jer som kilder i vores temaprodukt, er der i første omgang tale om en helt uforpligtende samtale, der kun skal tilegne os baggrundsviden.

Vil du hjælpe? Så send enten en besked via beskedsystemet herinde eller en mail til [email protected].

På forhånd mange tak!
Old 02-13-2012, 02:24 AM
Gullars's Avatar
Gullars Gullars is offline
Hunter

I mine 2 år jeg har vært medlem her så har jeg ikke sett noen dansk preppere poste her inne.

Og en liten ting til Paulsauer.... Kjenner du til ordet OPSEC?
The Following User Says Thank You to Gullars For This Useful Post:
Old 02-14-2012, 07:09 AM
Newbie

Hej Gullars,

Jeg er stødt på lidt over en håndfuld brugere, der i velkomstforummet skriver, at de er fra Danmark - så der burde være nogen herinde.

Jeg slog lige OPSEC op - men jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, det skal betyde i forhold til min forespørgsel?
Old 02-14-2012, 07:48 AM
Gullars's Avatar
Gullars Gullars is offline
Hunter

Nå var det ikke noe vondt personlig mot deg, men noe av tingen med det vi gjør er at vi ikke vil at våre naboer skal vite om hva vi gjør på.

Det vi gjør på er jo ikke noe annet enn våre besteforeldre gjorde. Ha extra mat, plante og høste egen mat, om det er bær eller kjøtt.

Både vi Fjellaber og dere dansker liker jo pølser veldig godt. Hvorfor ikke lage og røyke dem slik som før? I dag får du stive blikk om du gjør det.

Å ha mat for 2 måneder var helt elementært for de aller fleste sine besteforeldre.

Hvorfor ikke gjøre det samme?

Se på Hellas, de sulter og ønsker militær Junaten velkommen tilbake.

Hvorfor det ikke er dansker på denne seksjonen er jeg forundret over. Vår kultur, språk, lover og natur/fauna er jo helt anderledes enn i USA. Viktigere at vi skandinaviere deler ideer.

OPSEC betyr som sagt at vi ikke ønsker at alle skal vite at vi har matlagre. Noe alle i Skandinavia har råd til. Vi har det så pass godt.

I dårlige tider vil jeg ikke ha hele naboarlaget på døren min, og KREVER å få min mat fordi at de var for lat til å gjøre det selv. Sultne mennesker er farlige mennesker. Så enkelt er det.

I mange land og i "unntaktilstand" kan Myndighetene KREVE feks at du gir fra deg mat, bensin og MAT. Vi er ikke villige til det. Vi bruker mye tid og penger for å ha denne buffer zonen.

Om du har set Doomsday Preppers som gikk på National Geograpich / Discovery så har endel av dem som var med der nettopp fått trøbbel. En av disse i USA nå nylig mistet sitt rett til å eie våpen.

PS! Om du vil forstå mentaliteten vår så les barne historien om " mauren og gresshoppen ".
The Following User Says Thank You to Gullars For This Useful Post:
Old 02-14-2012, 10:23 AM
Froyatro Froyatro is offline
Target Shooter

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med å finne noen dansker paulsauer, men jeg ville bare si at jeg støtter deg i ditt ønske om å finne ut mer om overlevere/hamstrere i Danmark. De trenger jo tross alt ikke å stå frem med navn, og det er bare sunt å få mer oppmerksomhet rundt denne kulturen. Særlig de som ikke er redde for at new world order skal sende reptilleiemorderne sine etter dem!

Lykke til!
Old 02-14-2012, 11:08 AM
Newbie

Mange tak for uddybningen, Gullars. Jeg forstår udmærket pointen - og du har formentlig ret i, at det afholder folk fra at stå frem. Men helt basalt undrer jeg mig - ligesom dig - over, at der ikke er flere aktive danskere, når nu denne kultur tilsyneladende er ganske stor i både Norge og Sverige.

Og tak, Froyatro. Jeg håber også, at jeg kan finde en måde at belyse survivalistkulturen i dansk perspektiv.
Old 02-16-2012, 04:29 AM
hugthemtrees hugthemtrees is offline
Target Shooter

@paulsauer: Det kan være greit å legge merke til at det amerikanere kaller survivalism ikke er helt lik den vi her på bjerget praktiserer.. Det vil si at den klassiske galingen fra Waco/Ruby Ridge- erkekonservative kristenfundementalisten finner du ikke nødvendigvis hos oss, og dermed (iallefall om man ser det fra medias side) er vi ikke så "interessante".
Old 10-20-2012, 06:46 PM
Danishprepper Danishprepper is offline
Newbie

Hej jeg er prepper og har været det i 4,5-5 år det er ikke noget som man praler af her i Danmark da mange dansker mener at det er noget mærkeligt noget. Jeg har en kamerat som jeg har kendt i næsten 2 år, og det var først her for 2 dage siden at jeg fandt ud af at han også tænker over det og går lidt op i det. Så vi er da nogle her i Danmark. Min kærestes familie fra nordnorge i ballangen har altid meget mad stående og sådan noget for det er med mad er meget normalt der oppe. Jeg har så meget andet end kun mad
The Following User Says Thank You to Danishprepper For This Useful Post:
Old 10-25-2012, 05:30 PM
Lars C Lars C is offline
Newbie

Default Vi findes

Der er skam "overlevere" i DK, men vi er ikke sådan at få øje på. Dels har vi ikke lyst til at blive kaldt paranoide konspirationstosser, dels går det jo efter omstændighederne ganske godt i Danmark og det skal nok holde noget tid endnu, så det foregår for de fleste af os i det små og ganske stille.
Personligt lærer jeg at holde en køkkenhave, fange og tilberede fugle/vildt, førstehjælp, forskellige håndværk og basale overlevelses/friluftstekniker. Det er mit indtryk, at den største motivation (jeg vil helst ikke bruge ordet frygt, da frygt og fornuft passer rigtig dårligt sammen) er den ustabile verdensøkonomi, der, som det ser ud, med relativ kort varsel kan vende op og ned på alt, hvad vi tager for givet.
Jeg synes det er meget vigtigt for os at netværke. Dette forum kunne være en mulighed. Jeg håber flere danskere dukker op.. vi forbereder os forskelligt alt efter hvilket land vi bor i, om vi bor i byen eller på landet,har adgang til jord eller skov osv.

Lad os håbe det bare bliver ved med at være en hobby
The Following User Says Thank You to Lars C For This Useful Post:
Old 11-09-2012, 07:41 AM
monochrome monochrome is offline
Newbie

Jeg tror også vi har lidt af et tabu omkring prepping i Danmark. Ved ikke helt hvad det skyldes... Måske en kombination af vi i modsætning til vores venner i Norge og Sverige ikke er så vant til at være "off the grid", som f.eks. de store skove mod nord. Vores vejr er også mildere, så bortset fra enkelte snestorme nogle år, har vi jo venligt vejr. Vi er så vant til bare at gå eller køre ned i supermarked, mange af os bor tæt på sådan bekvemmeligheder. Og så en kombination af at vi jo har god tiltro til vores regering og beredskabet, hvilket også er fair nok, vi vil som samfund kunne klare meget, men ikke alt. Men sammenlignet med Norge og Sverige, skyldes det nok mest de er mere vant til det med at leve i de store arealer, mere en del af deres kultur, derfor ikke så sært at preppe som her i Danmark.
Old 12-11-2012, 03:07 AM
Ginger2 Ginger2 is offline
Newbie

I am also a prepper living in Denmark, I come from England, but have lived here since 1977. I began prepping in 2006, and I prep for, inflation and economic crisis. It is downright impossible to find a prepper in Denmark, there is no Danish forum and preppers are tight lipped people.

I work in a shop in a shopping center, which gives me plenty of scope to see what people buy. One girl came into the shop who had just been in Føtex. What she had in her trolly was a giveaway, she was either frugal or prepping. I enquired where she had bought that HUGE box of chicken pieces, and we had a 15 minute conversation she was very forthcoming, but was obviously frugal, maybe on her way to becoming a prepper in a few years time.
Old 12-22-2012, 01:53 PM
Lonely wolf's Avatar
Lonely wolf Lonely wolf is offline
Newbie

Jeg vil da også godt lige melde mig på banen som"mini-prepper" i Danmark, og vil meget gerne høre fra andre her!
Old 12-23-2012, 10:35 AM
Lonely wolf's Avatar
Lonely wolf Lonely wolf is offline
Newbie

Hej igen.
Har oprettet en gruppe under "nation" for danskere. Håber i melder jeg der.
Old 12-26-2012, 02:14 PM
DoomsdayForum DoomsdayForum is offline
Newbie

Hey
I'm Danish and my husband is from Holland. We both live in Denmark and are 'new' preppers. But we are so hooked on the idea of prepping - for whatever reason or fear one has - that we created a forum right before xmas (doomsdayforum.com) - you are very welcome, even though it's very new ^^

I have to admit, that we don't 'talk' about it to others because whenever we tried mentioning 'doomsday preppers' and that we are thinking in that direction ourselves, we can clearly see on the look of some people's faces, that they believe we are not *quite there*.

To be honest we don't really care about what other people think - in the end it's the ones who prepared or taught their kids the art of preparing, who will survive. And knowing we did our duty as parents and what we could, is good enough for us.

Old 12-26-2012, 07:45 PM
TK-421 TK-421 is offline
That One Guy

Location: The Greater Copenhagen Area Which Really Isn't That Great All Things Considered..., Denmark

Is it meant primarily for Danes/Scandinavians?
I'm asking because if it's "just another prepping forum" you might have a hard time getting the forum off the ground when there are such well established fora as this one and I know of a few other but there's no reason to mention them.
A niche for the forum would be good, perhaps even paramount for it's succes.

I'd like to know your vision for your forum, so to speak
Old 12-27-2012, 05:40 AM
Newbie

Thank you TK-421 To be honest we didn't get that far yet. But we both noticed, that there are a lot of forums and boards for the US community, while hardly any for the either Scandinavian or European community.

Let's put it this way: If you believe there would be a larger interest in a community platform for the European preppers (because we know they are out there - also saw lots of German and Dutch preppers) - then we can easily create that. The forum is yet so new, that it's now it can be formed.

We just wanted to make a board which wasn't for the US alone, but for everyone =)

We are very much open towards ideas as well as members, who wish to make a difference and help out building up the forum. After all, as long as it helps people to prepare to survive, we reached our goal! ^^

I will suggest that the language is held in English though - but it's easy to create subforums for specific countries, if needed / wished for.
Old 12-27-2012, 06:25 AM
TK-421 TK-421 is offline
That One Guy

Location: The Greater Copenhagen Area Which Really Isn't That Great All Things Considered..., Denmark
Thumbs up

Thanks
I think there is a niche ready for both a forum aimed at the European and also Scandinavian "market", the preppers are there and I do believe that the environment in Scandinavia is so different that our approach here has to be different. A lot of the plants and such talked about on US-based fora are not native to our part of the world and the same goes for animal life, save for the tamed species, (un)naturally, so I think a place dedicated to that would be great as the "Skandinaviske" thread here could well be cluttered.
However, you should expect it to be a slow start as most here are years behind our US friends when it comes to prepping so we depend on their experience to build our own so a lot of people would probably still use this board the most to start off with, if that makes any sense.
It does in my head, honestly! :P

How would you go about aiming it a specific segment?
The Following User Says Thank You to TK-421 For This Useful Post:
Old 12-27-2012, 07:46 AM
Newbie

Quote:
Originally Posted by Gullars View Post
Nå var det ikke noe vondt personlig mot deg, men noe av tingen med det vi gjør er at vi ikke vil at våre naboer skal vite om hva vi gjør på.

Det vi gjør på er jo ikke noe annet enn våre besteforeldre gjorde. Ha extra mat, plante og høste egen mat, om det er bær eller kjøtt.

Både vi Fjellaber og dere dansker liker jo pølser veldig godt. Hvorfor ikke lage og røyke dem slik som før? I dag får du stive blikk om du gjør det.

Å ha mat for 2 måneder var helt elementært for de aller fleste sine besteforeldre.

Hvorfor ikke gjøre det samme?

Se på Hellas, de sulter og ønsker militær Junaten velkommen tilbake.

Hvorfor det ikke er dansker på denne seksjonen er jeg forundret over. Vår kultur, språk, lover og natur/fauna er jo helt anderledes enn i USA. Viktigere at vi skandinaviere deler ideer.

OPSEC betyr som sagt at vi ikke ønsker at alle skal vite at vi har matlagre. Noe alle i Skandinavia har råd til. Vi har det så pass godt.

....
I agree - when a doomsday scenario appears, it will be everyone against everyone. No matter how 'nice' one would like it to be or how helpful one believes the neighbours are today, a situation without access to food and water supply changes everything.

Denmark is a rather small country, compared to the US. You can easily 'track' down a person. But people in Denmark (perhaps in Scandiavia as it is) lives much after the 'Law of Jante' - Do not believe you are anything'.

I know it sounds crazy, but if you tell anyone today that you are 'prepping' they will not only believe you are insane, but some will even envy you. People in Denmark are very 'private' of nature and do not talk much about what they have - more about what they do not have

That is also why it is main for us on our forum to have an even more 'hidden' section for 'serious' preppers - because we do not wish everything to be open for all in case of abuse (everything can be abused, of course - but in a situation like this I totally agree, that people who are prepping wish for and even warrants protection when they share personal ideas and treasures).

I have a feeling there are many preppers among not only the Danish community but also around us in the other European countries. Question is, if they wish to reveal themselves and share =)
Old 12-27-2012, 08:17 AM
Newbie

Quote:
Originally Posted by TK-421 View Post
Thanks
I think there is a niche ready for both a forum aimed at the European and also Scandinavian "market", the preppers are there and I do believe that the environment in Scandinavia is so different that our approach here has to be different. A lot of the plants and such talked about on US-based fora are not native to our part of the world and the same goes for animal life, save for the tamed species, (un)naturally, so I think a place dedicated to that would be great as the "Skandinaviske" thread here could well be cluttered.
However, you should expect it to be a slow start as most here are years behind our US friends when it comes to prepping so we depend on their experience to build our own so a lot of people would probably still use this board the most to start off with, if that makes any sense.
It does in my head, honestly! :P

How would you go about aiming it a specific segment?
One way could be to have:
SCANDINAVIANSURVIVAL.COM
SCANDINAVIANPREPPERS.COM
EUROPEANDOOMSDAYPREPPERS.COM
EUDOOMSDAY.COM
EUSURVIVAL.COM
EUROPEANPREPPERS.COM

- pointed to the forum =) Which we now have ...

But no success without members (so sign up, please )

The question is how we can find the European members, if they will not reveal. I do have a feeling, that they are 'watching' the sites and forums though - so eventually hopefully they will be joining. With Doomsday Preppers on NG more and more people realises it's ok to be prepping and preparing for the worse.

Creating articles aimed on the European/Scandinavian situation / nature / wild life etc. is of course important - otherwise there would be no point =)
Old 01-19-2013, 05:50 AM
cchristensen cchristensen is offline
Newbie

Hej alle

Over de næste måneder skal jeg i gang med et større journalistisk projekt om preppere/"overlevere" her i Danmark. Det virker som om, at hvor det før har været småt med preppere her i Danmark, så er der nu flere og flere, der bliver intereserret i kulturen, og jeg vil meget gerne tale med folk, der er interesseret i at opbygge et dansk fællesskab.

Er der nogen, der vil fortælle lidt om deres overvejelser omkring de her ting?

Bedste hilsner,
Cecilie (Journaliststuderende og freelancejournalist)
[email protected]
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules