Survivalist Forum

Advertise Here

Go Back   Survivalist Forum > The International Section > Our World Wide Survivalist Forums > Skandinaviske
Articles Chat Room Classifieds Donations Gallery Groups Links Store Survival Files

Advertise Here
Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-27-2009, 08:51 PM
Duncan Duncan is offline
Übermensch

Awards Showcase
Top Poster Top Poster 
Total Awards: 2
Default Reagerer sterkt på fengsling av 17-åring

Advertise Here

Reagerer sterkt på fengsling av 17-åring
Forsvarsadvokat mener Norge bryter FNs barnekonvensjon

Quote:
(VG Nett) Den 17 år gamle kurderen kom til Norge alene som asylsøker. Nå er han varetektsfengslet for å ha angrepet en mann i 30-årene med kniv på Oslo S.

Hendelsen skjedde ved 17.30-tiden onsdag denne uken. Den skadde slapp fra angrepet med et knivrisp i nakken og ble sydd på legevakten. Kort tid etterpå pågrep politiet en 17 år gammel kurder ved kjøpesenteret Oslo City.

Han erkjente forholdet, men nekter straffskyld. Fredag ettermiddag ble unggutten fremstilt for varetektsfengsling i Oslo tingrett, og retten avgjorde at 17-åringen kan sitte bak murene i to uker.

- Galt å fengsle 17-åringer

Forsvarer Vidar Lind Iversen reagerer kraftig på rettens fengslingskjennelse, og anket på stedet da avgjørelsen ble forkynt.

- Jeg tviler på at en norsk gutt på 17 år hadde blitt fengslet i to uker med bevisforspillelse som grunnlag i en slik sak. Jeg mener det blir helt galt å fengsle en 17-åring som tilsynelatende har blitt vanskjøttet på asylmottak i Norge, sier forsvarsadvokaten til VG Nett.

Kurderen kom til Norge fra Irak for halvannet år siden. Han har ingen verge i Norge og har oppholdt seg på et asylmottak i Aust-Agder frem til han reiste til Oslo for tre uker siden. Der jobbet han i en kebabkiosk frem til han kom i klammeri med en eldre mann på Oslo Sentralstasjon.

Etter det VG Nett får opplyst har mannen i 30-årene forklart at han ble angrepet uten forvarsel. Den siktede 17-åringen har imidlertid forklart at han først ble slått kraftig i ansiktet og at han trakk frem kniven fordi han følte seg truet. Han erkjenner ikke straffskyld, og hevder at knivrispet skyldes at mannen flyttet på seg.

Politiet har sikret seg bildebevis av hevelsen som siktede hadde i ansiktet.

- Strider mot barnekonvensjon

FNs barnekonvensjon ble tatt inn som en del av norsk lov for 20 år siden, og den definerer alle under 18 år som barn. Da loven ble inkorporert i lovverket aksepterte Norge at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn. Dersom det oppstår kollisjon med annen lovgivning, så skal barnets beste veie tyngst, også i straffesaker.

- Jeg mener fengslingskjennelsen er i strid med FNs barnekonvensjon. Fengsel er ikke noe sted for en 17-åring, sier Lind Iversen, som mandag skriver støtteskrivet i anken til Borgarting lagmannsrett.

Politiadvokat Anne Christine Stoltz som argumenterte for fengsling på vegne av påtalemyndigheten understreker at gutten er 17,5 år.

- Vi har vurdert bestemmelsene i FNs barnekonvensjon, men finner ikke at fengslingssurregater er anvendelig i denne saken, sier Stoltz til VG Nett.

Fryktet han skulle flykte

Norge har forpliktet seg til å følge barnekonvensjonens bestemmelser om at fengsling av barn bare skal benyttes «som en siste utvei og for et kortest mulig tidsrom».

Forsvarer Vidar Lind Iversen mener at politiet ville få ivaretatt sine behov ved at 17-åringen ble ilagt meldeplikt ved det lokale lensmannskontoret mens han opphold seg på asylmottaket på Sørlandet.

Stoltz understreker at politiet ser alvorlig på knivepisoden onsdag ettermiddag.

- Vi mener det er tilfeldigheter som gjorde at skadene ikke ble større, forteller hun.
VG

Ok, så la oss si at denne kurdiske gutten hadde drept 30 åringen... Hva hadde skjedd da?

Jeg sier la han sitte inne ett år, etter det deporter han. Vi trenger ikke fler kriminelle i Norge!

SOLIDUS
Old 03-01-2009, 09:53 AM
hugthemtrees hugthemtrees is offline
Target Shooter

Gutt i Norge, voksen og erfaren kriminell i Kurdistan. Aldri skjønt dette fetishen med "atten år", som om en dag så er du barn og det neste så er du per def "voksen". Han er gammel nok til å vite bedre.

Kast han ut, så blir vi kvitt enda en million-utgift i form av stønader, attføringer, fengselsplass, advokater etc.
The Following 3 Users Say Thank You to hugthemtrees For This Useful Post:
Old 02-26-2012, 05:13 AM
Froyatro Froyatro is offline
Target Shooter

Dette er hva jeg prøver å få frem at jeg frykter i Terrortråden til McNaBux! Gutten blir varetektsfengslet for fare for bevisforspillelse, og er hittil ikke dømt for å ha angrepet mannen. For alt vi vet, kan det være at han ble angrepet først, kanskje ikke, men det er ikke opp til noen annen enn det norske rettsvesen og komme frem til det.

Likevel blir han forhåndsdømt på grunn av at han er utlending! Kanskje med rette, kanskje ikke, men hvorfor stanse der? Vi vet jo for eksempel at det er flest menn som står bak voldtekter, skal vi kastrere alle menn fordi det er sannsynlig at de kommer til å begå voldtekt?

Dette handler om toleranse og menneskerettigheter! Det er stor skam at Rinnan hadde en blåveis da han ble henrettet, skal vi ikke prøve å strebe etter et bedre samfunn? Et samfunn uten diskriminering av noen art? En rettstat? Eller skal vi bare henge den første og beste vi finner med en rykende pistol?
Old 02-26-2012, 03:27 PM
Skauen Skauen is offline
Member

Uansett hvem som slo først så brukte denne "stakkars"17-åringen kniv. Kniv som er det som dreper flest i Norge hvert år. bør det slås hardt ned på??? absolutt.
Ved å åpne grensene våre og tilsynelatende ukritisk slippe inn kvoteflyktninger uten identitet, krigstraumatiserte unge og medlemmer av det tapende laget i land med maktbytte så ber vi jo om dette.
Vi bør absolutt hjelpe våre medmennesker, men helsevernet og utredningene rundt våre nye landsmenn er jo fraværende. Vi har hverken kompetanse eller stort nok apparat til å ta vare på alle.
Old 02-26-2012, 09:07 PM
Target Shooter

Jeg sier ikke at jeg er enig med advokatens påstander om gutten, jeg prøver å få frem det poenge at ingen av dere aner noe som helst om saken unntatt det som står der. Skal vi klippe og lime som media gjerne gjør, kan også vi på dette forumet fremstå som en farlig gjeng. Vi snakker jo trosss alt om våpen og narkotika her og der, og det er antagelig det media ville konsentrere seg om, og ikke at vi også snakker om hagene våres!

Vi burde være forsiktige med å kaste stein i glasshus, det kan hende det rammer oss selv.
Old 02-27-2012, 03:17 PM
Skauen Skauen is offline
Member

Hehe, akkurat dette jeg mener. Hvorfor skal vi måtte være forsiktige??? Dette er et meget allsidig forum der matvarer og drivhus er de mest populære tema Er vi redd for at noen skal klippe og lime våre debatter....?
Old 02-28-2012, 10:13 AM
Target Shooter

Selvfølgelig må vi være forsiktige! PST og POT er over allt! CIA og KGB holder øye med oss, og bare venter på å ta oss!

Litt seriøst, så har jeg etterhvert sett en del lettvinte løsninger på problemer. Hitler Tyskland og Rwanda for eksempel. Og når jeg ser demoniseringen av utlendinger som begår lovbrudd i Norge skremmer det meg. For det er jo tross alt nordmenn som gjør bedritne ting også, og når vi er kvitt alle utlendingene, hvem skal vi gi skylden nesten gang?
The Following 2 Users Say Thank You to Froyatro For This Useful Post:
Old 02-29-2012, 06:34 PM
Steffen Steffen is offline
Member

politikerne, de er enda værre en utlendingene.
The Following User Says Thank You to Steffen For This Useful Post:
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules